Care Management for Youth under 18 with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) - Report in Support of the Care Management Tool
04-08-2025 | Usage optimal, Jeunes et familles, Santé mentale
November 2024
Le trouble du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDAH) est un trouble neurodéveloppemental fréquent qui interfère avec le fonctionnement ou le développement de la personne. Au Québec, dans les dernières années, une augmentation de la prévalence annuelle du TDAH et de la prescription de médicament spécifique pour le TDAH a été constatée.
Afin de mettre à jour les travaux de l’INESSS réalisés en 2018 et de les bonifier, l’INESSS a produit :
- un avis sur l’efficacité des interventions psychosociales pour réduire les symptômes du TDAH et améliorer la prise en charge des jeunes de moins de 18 ans ayant un diagnostic de TDAH;
- un outil d’aide à la prise en charge des jeunes de moins de 18 ans présentant un TDAH; et
- une mise à jour de l’état des connaissances concernant la pharmacocinétique, l’efficacité et l’innocuité des versions génériques du méthylphénidate à libération prolongée.
March 2018
According to the DSM-5 , attention deficit disorder with or without hyperactivity (ADHD) is a neurodevelopmental disorder defined by impairing levels of inattention, disorganization and/or hyperactivity/impulsiveness. It is one of the most common childhood disorders. The diversity of the symptoms and comorbidities associated with ADHD makes it a complex condition, and the treatment options can vary according to the patient’s clinical profile and the needs expressed by them and their family.
Triangulation of the scientific, experiential and contextual data led INESSS to set out four guiding principles and 18 recommendations. The guiding principles are cross-disciplinary. They apply to the entire trajectory and involve objectives regarding access to services, shared responsibility between the systems and networks concerned (health and social services system, school network and partners) and optimal communication between the players. These principles make addressing the young person’s and their family’s needs the focus of the intervention.